Dostrzeganie przemienności i rytmu dni tygodnia nie jest dla dzieci łatwe. Zrozumienie i używanie we właściwym kontekście słów: dziś, wczoraj, jutro, również może przysporzyć dzieciom trudności. Kolorowe pomoce oraz wykorzystanie na zajęciach robotów i elementów programowania uatrakcyjnia zajęcia i podnosi ich efektywność.
dla całej grupy (ok. 16 osób)
1-1,5h
przedszkole - zerówka
Dziecko:
• bierze udział we wspólnych zabawach,
• potrafi utworzyć kod w aplikacji „Blockly” pracując indywidualnie i w zespole,
• potrafi sterować robotem za pomocą aplikacji „Go”
• przelicza elementy w zakresie 7,
• potrafi globalnie odczytywać wyrazy,
• dostrzega przemienność i rytm dni tygodnia,
• układa graficzny kalendarz za pomocą patyczków,
• orientuje się w znaczeniach słów: dziś, wczoraj, jutro,
• rozróżnia prawą i lewą stronę, określa kierunki,
Lekcja 1. Dni tygodnia z Dashem
1. Wspólne przygotowanie do zajęć:
· Przygotuj razem z dziećmi potrzebne materiały, przynieście klocki, kolorowe kwadraty, szpatułki. Wyjaśnij dzieciom, że na dzisiejszych zajęciach Dash będzie przewoził patyczki z napisanymi dniami tygodnia i dlatego będzie potrzebna mu przyczepka zrobiona z klocków lego.
· Poproś dzieci o skonstruowanie przyczepki z klocków, wspólnie przymocujcie łączniki do klocków lego na robocie, a następnie przyczepcie do nich przyczepkę, do której zostaną włożone szpatułki z napisanymi na nich nazwami dni tygodnia.
2. Tworzenie piramidy tygodnia z kolorowych kwadratów:
· Zapytaj dzieci czy wiedzą: Ile jest dni w tygodniu?
· Objaśnij dzieciom, że będą teraz budować symboliczną piramidę tygodnia, gdzie pierwszym dniem będzie poniedziałek i będzie mu odpowiadał 1 kwadrat, a ostatnim dniem będzie niedziela, której będzie odpowiadało 7 kwadratów.
· Pierwsze chętne dziecko niech wybierze kwadrat, który będzie poniedziałkiem, dołoży również tabliczkę z cyfrą „1”, która będzie przypominała, że jest to pierwszy dzień tygodnia.
· Kolejne dzieci niech postąpią analogicznie, układając następne dni tygodnia i dokładając tabliczki z odpowiadającymi im cyframi.
· Do ułożonej piramidy tygodnia dzieci dołożą w odpowiednich miejscach kartki z napisanymi nazwami tych dni.
3. Wędrówka Dasha ze szpatułkami:
· W następnej części zajęć dzieci będą pracować zespołowo (grupę dzielimy na 3 zespoły).
· Kolejno każde z dzieci steruje Dashem w aplikacji „Go” w taki sposób, aby robot podjechał z przyczepką do kolegi. Dziecko, do którego podjechał robot wyjmie z przyczepki szpatułkę, weźmie tablet i teraz steruje robotem tak, aby ten podjechał do kolejnej osoby. Zabawa trwa do momentu rozdania wszystkich szpatułek.
· Pracując w zespołach dzieci ułożą w odpowiedniej kolejności szpatułki z napisanymi na nich dniami tygodnia.
· Następnie dopasują odpowiednie szpatułki do kartoników z takimi samymi napisami.
4. Od jedynki do siódemki, od poniedziałku do piątku:
· Poproś dzieci o posprzątanie używanych do tej pory pomocy dydaktycznych i rozmontowanie przyczepki z klocków lego. Rozłóżcie na macie tabliczki z cyframi od 1 do 7 i napisami: poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek, sobota, niedziela.
· Zadaniem dzieci będzie takie pokierowanie robotem, żeby przejechał od tabliczki z napisem „poniedziałek” do tabliczki z napisem „niedziela”, przejeżdżając obok wszystkich tabliczek z napisanymi dniami tygodnia we właściwej kolejności. Kiedy Dash dojedzie do niedzieli powtarzamy zabawę od nowa aż do momentu, gdy wszystkie dzieci będą miały okazję pokierować robotem (po przejechaniu odległości pomiędzy 2 - 3 tabliczkami poproś o zmianę dziecka, które kieruje robotem).
5. Programowanie robotów.
· Na tych zajęciach dzieci pracują głównie z aplikacją „Go”, której obsługa polega na wodzeniu palcem po oznakowanym polu na tablecie.
· W przypadku mniejszej ilości dzieci lub jako opcja dla dzieci chętnych można zaprogramować drogę Dasha od poniedziałku do piątku również w aplikacji „Blockly”. W tym przypadku warto dokładnie rozplanować umieszczenie kartoników, w taki sposób, aby programowanie robota wymagało użycia tylko następujących komend: Forward, Backward, Turn right, Turn left.
Sugestie:
· W zależności od liczby uczestników zajęć dobierany jest czas, przez jaki jedno dziecko steruje robotem.
· Warto spróbować zaprogramowania robota również w aplikacji „Blockly”, bo daje to możliwość pokazania dzieciom, że przy pomocy utworzonego skryptu robot będzie poruszał się bez naszej pomocy.
· Jako utrwalenie zajęć następnego dnia można zaproponować dzieciom grę planszową: „Wczoraj, jutro, dziś” – opis poniżej.
Lekcja 2. Gra planszowa „Wczoraj, jutro, dziś”
*Gra planszowa „Wczoraj, jutro, dziś” jest dodatkiem do pierwszej lekcji. Jest to propozycja na utrwalenie dni tygodnia z dziećmi. W tej lekcji nie ma programowania robotów!
Przygotowanie do gry:
Planszę do gry można wydrukować, dostępna jest jako załącznik do scenariusza. Dodatkowo potrzebne będą pionki, w tylu kolorach ilu będzie graczy (2-4 osoby). Pionki można zastąpić guzikami, pchełkami, kolorowymi zakrętkami od butelek itp. Potrzebne jeszcze będą dwie kostki: jedna z nazwami dni tygodnia, druga z napisami: dziś, jutro, wczoraj, wesoła buzia, smutna buzia (w wersji łatwiejszej) lub buzie zastępujemy napisami przedwczoraj, pojutrze (wersja trudniejsza). Kostki można zastąpić patyczkami z tymi samymi napisami umieszczonymi w dwóch kubeczkach, z których dzieci będą losować.
Przebieg gry:
Rzucamy kostkami. Najpierw tą z dniami tygodnia, następnie drugą. Jeśli przykładowo wyrzucimy wtorek i wczoraj to będziemy to interpretować w następujący sposób: dzisiaj jest wtorek to wczoraj był poniedziałek i na poniedziałek dziecko kładzie swój pionek. W przypadku wyrzucenia uśmiechniętej buzi pionek można położyć na dowolnym dniu tygodnia, w przypadku smutnej buzi oddajemy jeden pionek z planszy. Gramy do momentu, w którym któraś z osób położy ostatni swój pionek na planszy.