Zobacz wszystkie scenariusze

Dni tygodnia z Dashem

Anna Świć

Opis

Dostrzeganie przemienności i rytmu dni tygodnia nie jest dla dzieci łatwe. Zrozumienie i używanie we właściwym kontekście słów: dziś, wczoraj, jutro, również może przysporzyć dzieciom trudności. Kolorowe pomoce oraz wykorzystanie na zajęciach robotów i elementów programowania uatrakcyjnia zajęcia i podnosi ich efektywność.

Przedmioty


nauczanie zintegrowane

Wielkość grupy

dla całej grupy (ok. 16 osób)

 

Czas

1-1,5h

Klasy

przedszkole - zerówka

Cele lekcji

Dziecko:
•    bierze udział we wspólnych zabawach,
•    potrafi utworzyć kod w aplikacji „Blockly” pracując indywidualnie i w zespole,
•    potrafi sterować robotem za pomocą aplikacji „Go”
•    przelicza elementy w zakresie 7,
•    potrafi globalnie odczytywać wyrazy,
•    dostrzega przemienność i rytm dni tygodnia,
•    układa graficzny kalendarz za pomocą patyczków,
•    orientuje się w znaczeniach słów: dziś, wczoraj, jutro,
•    rozróżnia prawą i lewą stronę, określa kierunki,

Co będziesz potrzebować

Roboty i akcesoria

  • Dash
    Dash
  • Łączniki do klocków Lego
    Łączniki do klocków Lego

Potrzebne materiały

• Tablet z zainstalowanymi aplikacjami Blockly oraz Go,
• Klocki Lego®,
• Szpatułki laryngologiczne (można zastąpić paskami papieru technicznego), na których zapisujemy nazwy dni tygodnia (2 razy więcej szpatułek niż mamy dzieci),
• Mata edukacyjna Mistrzów Kodowania Junior (lub duży karton z wyrysowaną kratownicą w odstępach co 20cm),
• Kartki w kształcie kwadratów w 7 kolorach o bokach 20cm z napisanymi nazwami dni tygodnia
• Kartki w kształcie kwadratów o bokach 20cm z napisanymi cyframi od 1 do 7

Realizowane obszary podstawy programowej

• Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych (podstawa programowa wych. przedszkolnego I obszar edukacyjny).
• Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia (podstawa programowa wych. przedszkolnego IV obszar edukacyjny).
• Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania (podstawa programowa wych. przedszkolnego XIV obszar edukacyjny),
• Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną (podstawa programowa wych. przedszkolnego XIII obszar edukacyjny).

Lekcja 1. Dni tygodnia z Dashem

1.    Wspólne przygotowanie do zajęć: 

·         Przygotuj razem z dziećmi potrzebne materiały, przynieście klocki, kolorowe kwadraty, szpatułki. Wyjaśnij dzieciom, że na dzisiejszych zajęciach Dash będzie przewoził patyczki z napisanymi dniami tygodnia i dlatego będzie potrzebna mu przyczepka zrobiona z klocków lego. 

·         Poproś dzieci o skonstruowanie przyczepki z klocków, wspólnie przymocujcie łączniki do klocków lego na robocie, a następnie przyczepcie do nich przyczepkę, do której zostaną włożone szpatułki z napisanymi na nich nazwami dni tygodnia. 

 

2.    Tworzenie piramidy tygodnia z kolorowych kwadratów:

·         Zapytaj dzieci czy wiedzą: Ile jest dni w tygodniu?

·         Objaśnij dzieciom, że będą teraz budować symboliczną piramidę tygodnia, gdzie pierwszym dniem będzie poniedziałek i będzie mu odpowiadał 1 kwadrat, a ostatnim dniem będzie niedziela, której będzie odpowiadało 7 kwadratów.

·         Pierwsze chętne dziecko niech wybierze kwadrat, który będzie poniedziałkiem, dołoży również tabliczkę z cyfrą „1”, która będzie przypominała, że jest to pierwszy dzień tygodnia.

·         Kolejne dzieci niech postąpią analogicznie, układając następne dni tygodnia i dokładając tabliczki z odpowiadającymi im cyframi.

·         Do ułożonej piramidy tygodnia dzieci dołożą w odpowiednich miejscach kartki z napisanymi nazwami tych dni.


 

3.    Wędrówka Dasha ze szpatułkami:

·         W następnej części zajęć dzieci będą pracować zespołowo (grupę dzielimy na 3 zespoły).

·         Kolejno każde z dzieci steruje Dashem w aplikacji „Go” w taki sposób, aby robot podjechał z przyczepką do kolegi. Dziecko, do którego podjechał robot wyjmie z przyczepki szpatułkę, weźmie tablet i teraz steruje robotem tak, aby ten podjechał do kolejnej osoby. Zabawa trwa do momentu rozdania wszystkich szpatułek.

·         Pracując w zespołach dzieci ułożą w odpowiedniej kolejności szpatułki z napisanymi na nich dniami tygodnia.

·         Następnie dopasują odpowiednie szpatułki do kartoników z takimi samymi napisami.

 

4.    Od jedynki do siódemki, od poniedziałku do piątku:

·         Poproś dzieci o posprzątanie używanych do tej pory pomocy dydaktycznych i rozmontowanie przyczepki z klocków lego. Rozłóżcie na macie tabliczki z cyframi od 1 do 7 i napisami: poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek, sobota, niedziela.

·         Zadaniem dzieci będzie takie pokierowanie robotem, żeby przejechał od tabliczki z napisem „poniedziałek” do tabliczki z napisem „niedziela”, przejeżdżając obok wszystkich tabliczek z napisanymi dniami tygodnia we właściwej kolejności. Kiedy Dash dojedzie do niedzieli powtarzamy zabawę od nowa aż do momentu, gdy wszystkie dzieci będą miały okazję pokierować robotem (po przejechaniu odległości pomiędzy 2 - 3 tabliczkami poproś o zmianę dziecka, które kieruje robotem).

 

5.    Programowanie robotów.

·         Na tych zajęciach dzieci pracują głównie z aplikacją „Go”, której obsługa polega na wodzeniu palcem po oznakowanym polu na tablecie.

·         W przypadku mniejszej ilości dzieci lub jako opcja dla dzieci chętnych można zaprogramować drogę Dasha od poniedziałku do piątku również w aplikacji „Blockly”. W tym przypadku warto dokładnie rozplanować umieszczenie kartoników, w taki sposób, aby programowanie robota wymagało użycia tylko następujących komend: Forward, Backward, Turn right, Turn left.

 

Sugestie: 

·         W zależności od liczby uczestników zajęć dobierany jest czas, przez jaki jedno dziecko steruje robotem.

·         Warto spróbować zaprogramowania robota również w aplikacji „Blockly”, bo daje to możliwość pokazania dzieciom, że przy pomocy utworzonego skryptu robot będzie poruszał się bez naszej pomocy.

·         Jako utrwalenie zajęć następnego dnia można zaproponować dzieciom grę planszową: „Wczoraj, jutro, dziś” – opis poniżej.

 

Lekcja 2. Gra planszowa „Wczoraj, jutro, dziś”

 

*Gra planszowa „Wczoraj, jutro, dziś” jest dodatkiem do pierwszej lekcji. Jest to propozycja na utrwalenie dni tygodnia z dziećmi. W tej lekcji nie ma programowania robotów!

Przygotowanie do gry:

Planszę do gry można wydrukować, dostępna jest jako załącznik do scenariusza. Dodatkowo potrzebne będą pionki, w tylu kolorach ilu będzie graczy (2-4 osoby). Pionki można zastąpić guzikami, pchełkami, kolorowymi zakrętkami od butelek itp. Potrzebne jeszcze będą dwie kostki: jedna z nazwami dni tygodnia, druga z napisami: dziś, jutro, wczoraj, wesoła buzia, smutna buzia (w wersji łatwiejszej) lub buzie zastępujemy napisami przedwczoraj, pojutrze (wersja trudniejsza). Kostki można zastąpić patyczkami z tymi samymi napisami umieszczonymi w dwóch kubeczkach, z których dzieci będą losować.

Przebieg gry:

Rzucamy kostkami. Najpierw tą z dniami tygodnia, następnie drugą. Jeśli przykładowo wyrzucimy wtorek i wczoraj to będziemy to interpretować w następujący sposób: dzisiaj jest wtorek to wczoraj był poniedziałek i na poniedziałek dziecko kładzie swój pionek. W przypadku wyrzucenia uśmiechniętej buzi pionek można położyć na dowolnym dniu tygodnia, w przypadku smutnej buzi oddajemy jeden pionek z planszy. Gramy do momentu, w którym któraś z osób położy ostatni swój pionek na planszy.

 

Zaproś Dasha i Dota do swojej klasy!

Apple, the Apple logo, and iPad are trademarks of Apple Inc., registered in the U.S. and other countries.