Dla pomysłowych
Producent Wonder Workshop opublikował ponad 50 filmów ze szkół z całego Świata, które programują z Dashem i Dotem!
Jak wyglądałby znak "Parking dla Dasha", gdyby taki istniał? Dzieci zbudowały miasteczko dla Dasha i osadziły w nim różne znaki drogowe, w tym te nieujęte (jeszcze) w kodeksie drogowym. Potem uczyliśmy Dasha prawidłowego poruszania się po ulicy, programując robota w Go i Blockly.
Zobacz scenariusz lekcji pt. "Zasady ruchu drogowego z Dashem".
Dash co prawda nie ma nóg, ale piłkę kopać potrafi! Zorganizowaliśmy mecz robotów 2:2. Robotami sterowaliśmy najpierw w apce Go, a potem przeszliśmy do Blockly i zrobiło się trudniej.. Padło parę goli ale łatwo nie było! Bramki są od unihokeja a piłka - zwykła tenisowa :)
Robot pomógł nauczyć się chłopcu odmieniać rzeczowniki przez przypadki. Taka forma zajęć świetnie się sprawdza w przypadku uczniów z autyzmem, ponieważ mają oni duże problemy w komunikacji z innymi osobami, nie ma jednak tej bariery w przypadku robotów.
Zobacz cały scenariusz tej lekcji na blogu www.Specjalni.pl
Wykonaliśmy z papieru oryginalne czapeczki dla Dasha i Dota i przykleiliśmy je taśmą klejącą. Roboty będą wyglądały równie zabawnie, gdy przygotujemy im stroje z kawałków materiału i naklejek.
Dzieci zaprogramowały losowe ustawienie światełek (diod) oka Dasha! Gdy diody oka były zapalone przy literce "ó", dzieci w grupach wypisywały wyrazy z literą "ó". Jeśli podświetlone było "ch", trzeba było spisać jak najwięcej wyrazów zawierających "ch", itd..
Kto powiedział, że Dot nie potrafi jeździć? Dzieci zbudowały najpierw nogi z klocków Lego dla Dota, a potem przyczepkę, którą ciągnął Dash. Dot podróżował po całej klasie!
Zaprogramowaliśmy w aplikacji Xylo melodię "Panie Janie", którą następnie zagrał Dash na dzwonkach.
Uczniowie wykorzystali robota do doskonalenia umiejętności rozpoznawania flag Unii. Po wylosowaniu przez dzieci nazwy państwa, ich zadaniem było takie zaprogramowanie aktywności Dasha, aby podjechał on do odpowiedniej flagi oraz wypowiedział nazwę tego państwa i jego stolicy.
Zobacz cały scenariusz tej lekcji na blogu www.Specjalni.pl
Zobacz film z tych zajęć.
Pracując z Dashem na mapie Polski nie tylko przypomnieliśmy sobie nazwy województw oraz miasta wojewódzkie, ale również mierzyliśmy odległości między miastami i przeliczaliśmy skalę mapy. Zadaniem było zaprogramowanie w Blockly trasy robota między 3 miastami oraz wypowiedzenie przez robota nazwy każdego z tych miast i województw w odpowiednim momencie.
Debugowanie... czyli dzieciaki szukają błędów w skrypcie, który ja ułożyłam. Dzisiaj to ja programowałam Dasha (celowo błędnie), a dzieci starały się wyłapać błędy i skorygować je. Dash miał przejechać slalomem pomiędzy pachołkami... łatwo nie było, więc rozłożyliśmy skrypt na etapy.
Obejrzyj film z zajęć!
"Programujemy" Dasha tak, żeby trafił do celu, czyli jednej z 9 miseczek. Która to ma być miseczka decyduje rzut przezroczystą kostką z symbolami dodawania i odejmowania. W środku duża kostka skrywa dwie mniejsze kostki z cyframi.
Zobacz pełen scenariusz lekcji pt. "Rzut do celu".
Uczniowie doskonalili umiejętności koordynacji wzrokowo-ruchowej, ćwiczyli kierunki i stosunki przestrzenne, a ponadto mieli okazję do doskonalenia umiejętności kodowania zachowań małego robota. Uczniowie byli zachwyceni takimi zajęciami i już nie mogą doczekać się następnych!
Zobacz scenariusz tej lekcji na blogu www.Specjalni.pl
Zobacz film z tych zajęć.
Wgrywamy "WA-KA-CJE" podzielone na sylaby, każda sylaba wypowiadana jest przez Dota w innej sytuacji: "WA" po potrząśnięciu, "KA" po klaśnięcie, a "CJE" po naciśnięciu guzika. I podajemy w kole Dota w taki sposób, żeby z sylab wychodził cały czas wyraz.
Rozpoznajemy odgłosy zwierząt, dobieramy nazwy angielskie do polskich, odmierzamy odległości i programujemy Dasha w Blockly tak, żeby przejeżdżając koło ilustracji danego zwierzęcia odtworzył jego odgłos.
Zobacz pełen scenariusz lekcji pt. "Język angielski i nagrywanie dźwięków"
Obliczanie pola powierzchni i obwodu figur sprawia uczniom wiele problemów. Warto zatem poszukiwać takich metod i takich rozwiązań, które w atrakcyjny sposób, maksymalnie angażując uczniów, pozwolą zapamiętać wzory i sposób obliczania pola i obwodu.
Zobacz scenariusz tej lekcji na blogu www.Specjalni.pl
Co widzisz? Jakie to wzbudza w Tobie emocje?
Dzieci miały za zadanie opisać swoimi słowami roboty oraz zrobić projekt w Piccolage. Efektem są piękne prace na zdjęciach.
Jak rozpoznać półprostą, odcinek, prostą? Która z tych figur ma początek, a która koniec?
Na podłodze porozrzucaliśmy kartki z zaznaczonymi punktami (A, B, D, itd). Zadaniem uczniów było tak zaprogramować Dasha (w aplikacji Blockly), aby pokazał nam np. odcinek AD, półprostą BE, prostą DA, itd. Ważne było to, czy dana figura ma początek oraz koniec. I tak przykładowo, półprostą BE pokażemy wtedy, gdy Dasha przeniesiemy (ręcznie) na punkt B i tak go zaprogramujemy, aby przejechał punkt E, ale się na nim nie zatrzymał (gdyż półprosta nie ma końca).