„Ruch drogowy” – to temat, który omawiany jest w przedszkolu corocznie, niezależnie od wieku dzieci, zmienia się tylko poziom trudności i rozległość omawianego zagadnienia.
Scenariusz zajęć może być realizowany już w grupie dzieci trzyletnich (wybieramy jego podstawową wersję i wykorzystujemy aplikację „Go”) Realizując go w grupie dzieci starszych wybieramy wersję wzbogaconą, a roboty programujemy w aplikacji „Blockly”).
Zajęcia mogą być zrealizowane już z użyciem jednego robota, natomiast każdy dodatkowy robot podnosi stopień trudności zajęć i ich atrakcyjność
dla całej klasy
0,5-1,5h
przedszkole - zerówka
Dziecko:
• bierze udział we wspólnych zabawach,
• potrafi zaprogramować robota w aplikacji „Blockly”,
• potrafi zaprogramować dwa lub trzy roboty w aplikacji „Blockly”, w taki sposób, żeby wzajemnie ze sobą współgrały (jeden czeka, aż drugi przejedzie dany odcinek drogi),
• potrafi sterować robotem za pomocą aplikacji „Go", pokierować robotem w sposób przemyślany i celowy,
• zna ogólne zasady ruchu rogowego, wie jak prawidłowo przejść na drugą stronę, zna podstawowe znaki drogowe,
• rozróżnia prawą i lewą stronę, określa kierunki,
Przebieg zajęć:
Lekcja 1. Ruch drogowy na macie MK lub w terenie
1. Wspólne przygotowanie do zajęć:
· Jeśli dysponujecie matą MK, za pomocą kolorowych kwadratów ułóżcie makietę ulicy. Jeśli zajęcia będą przeprowadzone bez maty, można wybrać któryś z wariantów opisanych w pomocach dydaktycznych. Wielkość makiety powinna uwzględniać wiek dzieci, które będą po niej chodziły.
· Wykonajcie znaki drogowe lub skorzystajcie z gotowych. Sygnalizatorami świetlnymi mogą zostać wybrane przez nauczyciela chętne dzieci, które będą podnosić wycięte z papieru koła w kolorach: zielonym, pomarańczowym, czerwonym.
· Przygotujcie urządzenia mobilne w ilości równej robotom, które będą wykorzystywane na zajęciach.
2. Bezpiecznie przechodzę na drugą stronę ulicy:
· Porozmawiajcie wspólnie z dziećmi o niebezpieczeństwach, jakie mogą je spotkać na ulicy.
· Omówcie różne warianty przejścia na drugą stronę ulicy: kiedy jest sygnalizator świetlny, kiedy są tylko pasy (pamiętaj o zwróceniu uwagi na to, że tak małe dzieci nie powinny w ogóle samodzielnie przechodzić przez ulicę, wyłącznie w towarzystwie osoby dorosłej).
· Poproś każde dziecko, aby przeszło w prawidłowy sposób przez przejście dla pieszych na makiecie.
· Możesz również zrobić to sama, wykonując przy tym jakiś błąd (np.: popatrzeć w niewłaściwych kierunkach), a zadaniem dzieci będzie wychwycenie tego błędu.
· Powiedz dzieciom, że dzisiaj to Dash będzie uczył się przechodzić przez ulicę, ale następnie zmieni się z pieszego w pojazd i będzie po ulicy jeździł, stosując się do występujących na niej znaków drogowych.
· Ustawcie Dasha na brzegu ulicy przy przejściu dla pieszych, wspólnie z dziećmi ustalcie, w którą stronę i ile razy powinien się popatrzyć robot zanim wejdzie na przejście dla pieszych.
· Jeśli pracujesz z 3-4 latkami, korzystając z aplikacji „Go” poruszajcie głową Dasha w lewo, w prawo i jeszcze raz w lewo, następnie posterujcie nim w taki sposób, żeby przeszedł na drugą stronę ulicy. Kolejne dziecko wraca Dashem z powrotem. Powtarzamy zabawę do momentu, kiedy wszystkie chętne dzieci sterowały robotem.
· Następnie spróbujcie wersji z sygnalizatorem świetlnym. Wybrane dziecko niech trzyma dwa koła: czerwone i zielone. Po podniesieniu czerwonego Dash musi stać, a podnosząc zielone - Dash przechodzi na drugą stronę ulicy.
· W przypadku dzieci starszych warto zamiast aplikacji „Go” wybrać aplikację „Blockly” i zaprogramować Dasha na bezpieczne przejście przez ulicę.
3. Dash jest samochodem i bezpiecznie jeździ po ulicy
(dla dzieci 5-6 letnich):
· Omówcie z dziećmi znaczenie wszystkich znaków drogowych, które są ustawione na makiecie. Warto wykorzystać takie znaki jak: zakaz skrętu w prawo, zakaz skrętu w lewo, nakaz jazdy prosto, nakaz jazdy w lewo, nakaz jazdy w prawo. Znakami drogowymi mogą też być dzieci, które będą trzymały tabliczki z symbolami wybranych znaków drogowych.
· Podziel dzieci na 2-3 osobowe zespoły, które kolejno będą programować Dasha w aplikacji „Blockly”. Każdy zespół ustala pomiędzy sobą, którędy będzie jechał Dash, następnie programują go i sprawdzają, czy Dash prawidłowo wykonał zadanie i dokonują ewentualnych poprawek.
· Zróbcie zmianę tak, by dzieci, które programowały Dasha stały się znakami drogowymi, a dzieci, które były znakami będą teraz programować.
· Po skończonych zajęciach dzieci wspólnie z nauczycielem sprzątają wykorzystywane na zajęciach pomoce dydaktyczne.
4. Programowanie robotów.
· Dzieci młodsze pracują z aplikacją „Go”, ich zadaniem jest właściwe przeprowadzenie Dasha na drugą stronę ulicy. Za ruchy głową robota jest odpowiedzialna prawa część ekranu. Uprzednio należy wybrać ikonkę z narysowaną głową (trzecia od prawej strony).
· Dzieci starsze to samo zadanie będą wykonywały w aplikacji „Blockly”. Do wykonania zadania potrzebne będą komendy z szuflad: „Look” i „Drive”. Szuflada „Look” jest odpowiedzialna za ruch głowy, a szuflada „Drive” za ruch całego Dasha.
· Drugim zadaniem dla dzieci starszych będzie zaprogramowania Dasha, który jest samochodem, w taki sposób, żeby jadąc wybraną przez dzieci trasą, stosował się do występujących na niej znaków drogowych. Do wykonania zadania potrzebne będą komendy z szuflady „Drive”, takie jak „forward”, „turn left”, „turn right”.
Sugestie:
· W przypadku, kiedy dzieci słabo radzą sobie z aplikacją „Blockly” można korzystać z jednego robota, lub tak wybierać trasy przejazdu, żeby nie zazębiały się ze sobą.
· W przypadku, kiedy mamy do czynienia z dziećmi już dość sprawnie posługującymi się aplikacją „Blockly” możecie spróbować zaprogramować roboty w taki sposób, żeby były od siebie zależne (jeśli jeden jedzie prosto, to drugi, który chce skręcić musi poczekać). Dzięki temu wykorzystana będzie dodatkowa szufladka: „control”, a w niej klocek „wait for…”.
· Możecie również popróbować wersji z kilkoma robotami sterowanymi w aplikacji „Go”, dodatkowo kilkoro dzieci może być pieszymi. Zadaniem osób sterujących robotami będzie takie nimi poruszanie, aby nie doszło do kolizji z pieszymi i innymi Dashami.
Lekcja 2. Ruch drogowy na makiecie stolikowej
1. Wspólne przygotowanie do zajęć:
· W dzień poprzedzający zajęcia z robotami możecie wspólnie z dziećmi wykonać makietę ulicy, korzystając z wybranych przez siebie materiałów (warto sprawdzić, czy będzie bezproblemowo poruszał się po nich Dash). Jeżeli pracujesz z dziećmi młodszymi, wystarczy jeśli dzieci przygotują wspólnie z nauczycielem sygnalizatory świetlne, natomiast ulicę nauczyciel samodzielnie.
· Złączcie stoliki, przyklejcie na nich makietę ulicy, na niej ustawcie sygnalizatory świetlne i znaki drogowe.
· Przygotujcie urządzenia mobilne w ilości równej robotom, które będą wykorzystywane na zajęciach.
2. Bezpiecznie przechodzę na drugą stronę ulicy:
· Przypomnijcie razem z dziećmi zasady bezpiecznego poruszania się po ulicy.
· Przy pomocy aplikacji „Go” przeprowadźcie bezpiecznie Dasha na drugą stronę ulicy.
· W przypadku dzieci starszych skorzystajcie z aplikacji „Blockly”.
3. Dash jest samochodem i bezpiecznie jeździ po ulicy (dla dzieci 5-6 letnich):
· Przypomnijcie z dziećmi (dokładnie omówiliście je na lekcji nr 1) znaczenie wszystkich znaków drogowych, które są ustawione na makiecie.
· Podziel dzieci na dwu, trzyosobowe zespoły, które kolejno będą programować Dasha w aplikacji „Blockly”.
· Każdy zespół ustala pomiędzy sobą, którędy będzie jechał Dash, następnie programują go, sprawdzają czy Dash prawidłowo wykonał zadanie i dokonują ewentualnych poprawek. Tutaj warto już tak programować roboty, żeby musiały wzajemnie na siebie uważać. Dodatkowo można dodać dźwięk klaksonu, w momencie zbliżania się jednego robota do drugiego.
· Po skończonych zajęciach dzieci wspólnie z nauczycielem sprzątają wykorzystywane na zajęciach pomoce dydaktyczne.
4. Programowanie robotów.
Roboty są programowane analogicznie jak na lekcji 1.