Podczas lekcji z Dashem podejmiemy ważny temat gospodarki odpadami. Wspólnie zastanowimy się, jak zmniejszyć liczbę wysypisk śmieci. Będziemy z Dashem segregować odpady!
ok. 4 (całą klasę dzielimy na 5 grup)
45 min
1 - 3
● Uwrażliwianie dzieci na problemy ochrony środowiska
● Wskazywanie możliwości wtórnego wykorzystania odpadów
● Doskonalenie umiejętności efektywnej współpracy w grupie
● Programowanie w go, ćwiczenie orientacji przestrzennej
Dobre rady na odpady - 15 min
Przywitaj uczniów, przedstaw Dasha i włącz animację “Wysypiska śmieci”:
Po obejrzeniu filmiku poproś uczniów, by każdy z nich napisał na karteczce jeden pomysł na pozbycie się odpadów, a co za tym idzie - zmniejszenie liczby wysypisk. Uczniowie zapisują swoje pomysły na karteczkach. Na dywanie tworzą z nich słoneczko.
Segregujemy z Dashem odpady - 30 min
Uruchom Dasha, by powiedział dzieciom tekst rymowanki: “Gdy odpady segregujesz, to planetę swą szanujesz. Recykling to nic trudnego, jak to robić patrz kolego!”
Aby to Dash powiedział wierszyk, poświęć odrobinę czasu przed zajęciami i nagraj swój głos na Dasha recytując tekst rymowanki. W tym celu użyj opcji nagrywania dźwięków w aplikacji GO - nagraj swoją ścieżkę dźwiękową pod wybraną cyfrą, np. 1 (uwaga: mów głośno i sprawdź nagrany dźwięk, w razie potrzeby nagraj się ponownie). Następnie odtwórz w klasie zapisaną ścieżkę dźwiękową (nr 1).
Uruchom prezentację :“Wiem, jak segregować śmieci!” dzięki której uczniowie będą mogli zobaczyć, do jakich pojemników wyrzucamy poszczególne rodzaje odpadów. Poinformuj uczniów o szczególnym rodzaju odpadów, jakim są elektrośmieci. Należą do nich zużyte: sprzęt AGD, RTV i żarówki. Wywozimy je do specjalnych punktów.
Następnie podziel uczniów na sześć 3-4 osobowych grup. Każda grupa to inny kolor karteczki. Kolory karteczek odpowiadają kolorom pojemników na odpady:
biała - szkło białe
zielona - szkło kolorowe
niebieska - papier
czerwona - metal
żółta - plastik
pomarańczowa - elektrośmieci
Rozłóż na podłodze w różnych miejscach sali kartki z nazwami pojemników na odpady. Rozsyp na podłodze rolki z nazwami odpadów. Zadaniem każdej grupy jest dotransportowanie wszystkich odpadów do właściwego pojemnika. Po nałożeniu śmiecia na spychacz, uczeń programuje Dasha tak, by świecił kolorem pojemnika, do którego zmierza. W tym celu uczniowie korzystają z aplikacji “Go”. Uczniowie na zmianę kierują Dashem. W czasie, gdy jeden z członków grupy steruje robotem, inni wyszukują właściwe odpady. Możesz dodatkowo zaproponować dzieciom, aby Dash, po dojechaniu do celu, wydać określony dźwięk (np. nazwę pojemnika na odpady albo okrzyk “Hurra!”).
Zadanie domowe:
Dash uwielbia dostawać prezenty. Poproś uczniów, by zaprojektowali i wykonali w domu prezent dla Dasha. Do wykonania upominku uczniowie wykorzystują odpady lub rzeczy przeznaczone do wyrzucenia.