Każdy z nas lubi łamigłówki. Dzisiaj na lekcji jedną z łamigłówek będziemy rozwiązywać wspólnie z Dashem i Dotem. Pracując w grupę przygotujemy dla naszych przyjaciół labirynt, który Dash będzie musiał pokonać, by dotrzeć do Dota.
Klasa podzielona na 3 grupy
2 h lekcyjne
6 - 6
· włączyć robota Dash, Dot i tablet,
· uruchomić aplikację Blockly,
· wyjaśnić pojęcia: instrukcja warunkowa, algorytm, instrukcja zagnieżdżona,
· wykonać zadanie według instrukcji,
· współpracować w grupie.
1. Wprowadzenie do zajęć (j.polski)
a) Przypomnienie instrukcji warunkowej if…then ( instrukcje można wyświetlić korzystając z projektora lub zapisać na tablicy)
Podstawowym rodzajem instrukcji warunkowej jest if…then. Ta instrukcja jest spotykana w niemal każdym języku programowania i umożliwia warunkowe wykonanie określonego bloku kodu, a jeśli warunek nie jest spełniony – to przejście dalej lub wykonanie alternatywnego bloku kodu. Ogólny schemat w pseudokodzie wygląda następująco:
if
else
Na początku jest wykonywana ewaluacja (obliczanie wartości) warunku podanego w postaci wyrażenia logicznego. Jeśli wynikiem jest true (prawda), to jest wykonywany właściwy blok kodu, a jeśli false (fałsz) – to alternatywny. Następnie jest wykonywana dalsza część programu.
W przekładzie na język polski, if jest zastępowane przez jeśli, a else – przez w przeciwnym razie. W niektórych językach, jak Blockly, słowo then jest opuszczane.
Nauczyciel podaje uczniom adres strony, na której uczniowie mogą sobie przypomnieć znaczenie i działanie instrukcji warunkowych rozwiązując wybrane (przez nauczyciela) łamigłówki z godziny kodowania http://godzinakodowania.pl
W aplikacji Blockly instrukcje warunkowe znajdują się w zakładce Control
Poniżej instrukcja warunkowa, która zawiera tylko wyrażenie.
Jeśli Dash zobaczy przeszkodę przed sobą, to (elementy występujące w jasnych polach można w aplikacji zmienić). Zamiast Obstacle In Front możemy wybrać:
Pełna instrukcja warunkowa ma postać:
b) Wyjaśnienie pojęcia instrukcja zagnieżdżona.
Instrukcja zagnieżdżona to instrukcja zawarta w innej, zewnętrznej instrukcji. Obowiązuje tu zasada, że cała instrukcja zagnieżdżona musi znajdować się w obrębie instrukcji zewnętrznej.
c) Wyjaśnienie iteracji - instrukcji Powtarzaj … dopóki – Repeat … until
W aplikacji Blockly instrukcja (blok) Repeat … until (Powtarzaj … dopóki) znajduje się w zakładce Control.
Zamiast zdarzenia Top Button możemy wybrać:
2. Podział klasy na grupy zadaniowe
a) Uczniowie ustawiają drogę w sali, do pokonania są odcinki różnej długości, na drodze znajdują się zakręty w prawo i w lewo. Każdy uczeń uczestniczy w budowaniu labiryntu – bierze jedno pudełko i dokłada je do drogi.
Załącznik 1 – przykładowa trasa narysowana na kartce przygotowana przez grupę 1
Załącznik 2 – przykładowa trasa do pokonania przez robota przygotowana przez grupę 2
b) Klasa zostaje podzielona losowo na 3 grupy.
c) Każda grupa otrzymuje robota Dash i tablet.
d) Każda grupa ma zaprogramować robota tak, by przebył drogę z punktu A do B. Droga przypomina labirynt. W pierwszej wersji w labiryncie nie ma pułapek.
3. Uruchomienie aplikacji Blockly i zaprogramowanie robota przy wykorzystaniu omówionych instrukcji tak, by przeszedł zaprojektowany labirynt.
a) Uczniowie uruchamiają tablet, Dasha i włączają aplikację Blockly, w której piszą program potrzebny do realizacji zadania.
b) Nauczyciel zwraca uwagę na zastosowane instrukcje, ewentualnie pomaga w przypadku kłopotów językowych, ze znaczeniem opisów po angielsku.
Przykładowe efekty pracy uczniów:
4. Modyfikacja programu.
a) Gdy dojedziemy do ściany DASH ma powiedzieć PRZEDE MNĄ JEST ŚCIANA lub wydać jakikolwiek inny dźwięk;
b) Zanim Dash skręci, ma zmienić kolor światła tego ucha, w którą stronę będzie skręcał.
c) Wprowadzamy w labiryncie ślepy zaułek.
6. Podsumowanie zajęć
Przykładowe pytania:
a) Która część lekcji sprawiła Wam najwięcej trudności?
b) Czy dobrze pracowało Wam się w wylosowanych grupach?
c) Co byście zmienili w zajęciach?
Metody pracy:
· pokaz
· słowne: wypowiedzi uczniów
· praktycznego działania
Formy pracy:
· zbiorowa jednolita
· grupowa jednolita i zróżnicowana (w parach)